1. Inicjatorzy powstania muzeum zamierzali przyćmić nim sąsiedni Bazar i inne polskie instytucje w mieście. Fot. ze zbiorów BU
1. Inicjatorzy powstania muzeum zamierzali przyćmić nim sąsiedni Bazar i inne polskie instytucje w mieście. Fot. ze zbiorów BU
1. Inicjatorzy powstania muzeum zamierzali przyćmić nim sąsiedni Bazar i inne polskie instytucje w mieście. Fot. ze zbiorów BU
« 1 z 2 »

Biblioteka Raczyńskich oraz Bazar stanowiły ważny kontekst dla wzniesionego w 1904 roku Muzeum Cesarza Fryderyka III. Sprowadzono do niego z Berlina kolekcję obrazów Atanazego Raczyńskiego. W budynku o formie nawiązującej do berlińskiego arsenału mieściła się instytucja, której celem było rozsławianie kultury niemieckiej. Widziano w niej skuteczną przeciwwagę dla najważniejszych polskich instytucji kulturalnych w mieście: Biblioteki Raczyńskich i Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Masywna bryła muzeum miała za zadanie przyćmić sąsiedni Bazar i zamanifestować przewagę niemieckiej kultury nad „polskim żywiołem”. Funkcję tę spełniał również bogaty w symbolikę wystrój elewacji i wnętrz budynku.

Muzeum Narodowe w Poznaniu należy do największych muzeów w Polsce. Ważnym jego działem jest Galeria Malarstwa i Rzeźby, która zawiera cenne kolekcje dzieł polskich, europejskich i światowych od starożytności do czasów współczesnych. W muzeum znajdują się dzieła m.in. Olgi Boznańskiej, Łukasza Cranacha Starszego, Antoona van Dycka, Jacka Malczewskiego, Jana Matejki, Claude’a Moneta, Stanisława Wyspiańskiego.

www.mnp.art.pl

Brama Poznania z lotu ptaka
×