1. Most na Cybinie aż do pocz. XX wieku był drewnianą konstrukcją. Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
1. Most na Cybinie aż do pocz. XX wieku był drewnianą konstrukcją. Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
1. Most na Cybinie aż do pocz. XX wieku był drewnianą konstrukcją. Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
« 1 z 5 »

Na początku XX wieku, w obliczu dynamicznego rozwoju miasta, funkcjonująca w tym miejscu drewniana przeprawa przestała być wystarczająca. Most był tak zniszczony, że przejazd po nim zagrażał życiu, a ruch odbywał się poprzez Śluzę Katedralną. Mieszkańcy Śródki rozpoczęli więc batalię z magistratem o budowę żelaznej przeprawy. Utworzyli własną organizację, która słała petycje do miasta domagając się przyspieszenia inwestycji. Ich działanie okazało się skuteczne. W 1905 r. otworzono nowy most. Nad przeprawą w tym miejscu ciążyło jednak fatum. Ze względów konstrukcyjnych pierwszy most został rozebrany, kolejny został wysadzony w powietrze podczas II wojny światowej, a następny zlikwidowany ze względu na budowę sąsiedniej trasy szybkiego ruchu. Obecna przeprawa to fragment dawnego mostu św. Rocha. Przęsło połączyło ponownie brzegi Cybiny w 2007 r. po blisko 50 latach przerwy.

Brama Poznania z lotu ptaka
×