1. Tramwaj elektryczny na Śródkę - z niemieckim napisem kierunkowym. Fot. ze zb. Marii Stawnej.
1. Tramwaj elektryczny na Śródkę - z niemieckim napisem kierunkowym. Fot. ze zb. Marii Stawnej.
1. Tramwaj elektryczny na Śródkę - z niemieckim napisem kierunkowym. Fot. ze zb. Marii Stawnej.
« 1 z 2 »

W 1888 roku uruchomiono w Poznaniu pierwszą linię tramwajową. Tramwaj dojeżdżał jednak tylko do katedry i tu symbolicznie kończył się Poznań. Na ul. Dziekańskiej zachował się fragment torowiska, gdzie pojazdy kończyły bieg i wracały do centrum miasta. Śródka, choć została włączona w granice Poznania w 1800 r., traktowana była wciąż przez władze miasta marginalnie. Jej mieszkańcy domagali się równouprawnienia, wymuszając w magistracie przyspieszenie inwestycji podnoszących poziom cywilizacyjny dzielnicy i zapewniający jej spójność z organizmem miejskim. Kiedy więc w 1905 r. zbudowano nowy most na Cybinie, poprowadzono nim linię tramwajową prowadzącą na Rynek Śródecki.

Brama Poznania z lotu ptaka
×